Ahad, 19 Februari 2012

#02 - Day 3 - Membakut, Sabah


hye~ ^_^

harini, hari last! ok, hari Jumaat yg barakah ni, kite hepi sikit....

kite semua gerak ke sekolah2 yg dipilih di kawasan Membakut ni mengikut group2 yg telah ditetapkan....
salah satu tujuan, utk menarik minat pelajar2 ni utk bergiat dlm seni penulisan dan sastera.... =)

hehe...agak mencabar sikit hari last ni....

sebelum bertolak ke Sekolah....


gerak naik bas lebih kurang jam 8 lebih.... kite satu group dengan ayah n mak....ke SMK Bongawan.... ^^

smpai kawasan tu, bas tak ley masuk....jlnnya sempit, bas susah nak pusing....so, kenalah jalan jauh....cabaran!
kite tak kesah sgt....tp, ayah, mak, n yg lain2, semua dah berumur....kena jalan kaki.... ayah selalu ingtkan, supaya, kite tetap kena bersabar...Sabar itu Indah....  =)

ok, kite dah sampai sekolahnya.... tp, takde sambutan pun??? budak2 pun tengah bersukan di padang sekolah....haa??? cikgu2 pun tak tahu kedatangan kami????
jgn panik! pergi tanya di pejabat dulu.... huhu....
salah seorang ahli group, cukup tension sikit...sebab kena jln jauh n smpai sekolah, takde smbutan or apa2 pun.... 

tanya punya tanya, lahhh....salah sekolah rupanya..... yg kite pergi ni, SMK Bongawan 1.... alkisah.... sebenarnya, ada dua sekolah Bongawan rupanya...hahaha~ betul2 dugaan, jalan jauh, panas n menguji kesabaran...

taknak ckp bnyk, huhu....ok, pastu naik bas lah...pergi ke SMK Bongawan 2.... jauh jugak sekolah tu.... 
Alhamdulillah, smpai jugak.... sekolah ni, sekolah baru....budak2 pun smbut kite semualah kan.... wah~

semua budak form 4 n form 5 kalau tak silap.... smpai2 je, kena duduk kat atas pentas....dah mcm ckg2 pulak....hehe.... (pdhl mmg akn mnjadi guru)
=D

 

hehe...


disebut nama sorang2....nama kite juga disebut oleh ketua group utk memperkenalkan kpd pelajar....haha.... rasa mcm nak tergelak.... budak2 n pengetua ckp, kite mcm Yuna... sbb kite pakai selendang.... 
sudahhh....kite dah cuak, takut kena bg apa2 ucapan or, baca puisi, or apa2 lah depan budak2 ni....haih....

rupa2nya, tak kena pun....selamatt.... hehe....ayah je yg kena baca puisi.... 
tetiba, ayah sebut nama kite, utk teman dia baca puisi! wah!!! rasa darah sejuk gerak ke seluruh bdn ni....nervous!!! haha.... ok2....relax paten...cool je... (dlm ati)

kite pun, berduet lah dengan ayah, baca puisi kat atas pentas tu.... huhu....
 rupanya, budak2 ni mcm tak nak balik...suruh smbung esok pulak...(>_<)
esok kite dah balik....


oleh kerana harini, hari Jumaat, kesuntukkan masa, utk kaum Adam menunaikan solat Jumaat... tambah pula, kite semua smpai di sekolah tu lebh kurang jam 10pg... masuk waktu solat jam 12 lebih.... so, dlm masa sejam lebih, peserta/ahli group kami ni, terpaksa ckp sikit2 n baca puisi pendek... budak2 tertarik dengan bacaan puisi dari Thailand.... namanya, encik Phaosan Jehwae... beliau, sedang membuat PhD dlm bidang Bahasa Melayu.....beliau juga, ceritakan, betapa susahnya utk memperjuangkan Bahasa Melayu di tempatnya, iaitu di Thailand.....Di Singapura pun mcm tu jugak...


En. Phaosan


dah selesai semua, kite pun dijemput makan kat kantin.... jam 11 lebih, gerak balik..... 

------

petang, sesi bersama BTN n JASA.... tp, tunggu punya tnggu di dewan Eco Lake, org BTN tak dpt dtg... huhu....haih...

malamnya, kite pergi ke kmpung Pimping utk majlis penutupan pulak... wahh!! kat sini, lagi meriah.... ^_^

tmbah pulak, hujan....bas berhenti betul2 depan pintu masuk dewan....hehe.... 

acara mlm ni, sama mcm malam sebelum ni.... cuma, malam terakhir ni, lagi bestlah! persembahan kompangnya sgt best.... penuh bergaya....(tp tak dpt ambk gmbr)


 sempat ambik gmbar majlis potong jambul je...hehe...

okay.... lepas jamuan makan di rumah YB Datuk Haji Mohd. Arifin, kite semua pun, balik....

esok semua bertolak pulang ke tempat masing2.... ^_^

***

(hari nak balik)
kite, mak n ayah pulang ke Kota Kinabalu dulu....ptg Ahad, 12 Februari baru bertolak pulang ke Johor...=)

 ayah n mak bergmbar dengan Habiburrahman El Shirazi


bersama sahabat baru...Juma n Hasnah... =)

2 ulasan:

  1. cikgu YUNA duduk atas pentas..weewwiiit!
    hahahha

    BalasPadam
  2. haha~ segan tau... mcm mana lah nak ngajar nty...=_=

    BalasPadam