Ahad, 19 Februari 2012

#03 - Memutuskan Silaturrahim??? Jangan sesekali... =(


Diingatkan pd kita semua, jgnlah sesekali memutuskan silaturrahim sesama insan....lebih2 lg, dengan keluarga, adik beradik, saudara mara, sahabat2.....

jom kita baca sama2...dari page Dunia Ini Jalan Kita Menuju Akhirat dalam Facebook...



Rasulullah s.a.w pernah bersabda :

“barangsiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menyambung silaturrahim” (HR. Bukhari)

Silaturahim bermaksud menyambungkan tali persaudaraan atau kasih sayang, mengeratkan kembali rasa kecintaan serta menjaga keutuhan persaudaraan yang telah terbina terhadap saudara, kerabat, teman dan sebagainya.

Membina dan mengeratkan silaturahim adalah merupakan satu tugas dan tuntutan yang wajib di sisi Islam di mana Rasulullah s.a.w amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya :

” Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari.”

Mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang telah retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan, malah ia membawa arti yang lebih luas lagi, yaitu membina kemesraan dan keakraban dengan siapa saja untuk meneruskan sifat saling membantu, tolong-menolong dan sebagainya.

Biasanya puncak permasalahan dan gejala keretakan persaudaraan didahului dengan pertengkaran dan saling menjauhkan diri. Maka adalah menjadi kewajiban bagi seorang muslim yang lain mengajak saudaranya yang berselisih itu ke jalan perdamaian  dengan cara saling mendatangi, menyapa atau memberi salam serta diikuti dengan ucapan meminta maaf.

Seseorang yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. Jangan bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul karena inilah puncak terjadinya keretakan hubungan yang akan berlangsung lama. 

Ketimbang tersinggung dengan ejekan dan kritikan, akan lebih baik jika kita malah mengambil manfaatnya. Kadang ejekan dari musuh lebih jujur dari pada pujian seorang teman.

Sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan bukanlah boleh diampunkan oleh Allah S.W.T.



Semoga ia menjadi nasihat utk diri sendiri dan org lain...saling maaf memaafi sesama insan adalah jalan penyelesaian yang terbaik.... lembutkan hati dlm memaafkan org lain... Rasulullah sentiasa memaafkan org..... (penghayatan itu penting)

***

Tiada ulasan:

Catat Ulasan